I september ble det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen, samt nye Drammen stasjon, offisielt åpnet.
Åpningen ble markert med snorklipp, taler og jernbanens musikkorps. Både Drammensere, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, entreprenører og samarbeidspartnere var med på feiringen i regi av Bane NOR.

Den nye stasjonen i Drammen er oppgradert og rustet for mer trafikk og tøffere klima, men det nye dobbeltsporet er en del av Vestfoldbanen og vil bidra til kortere reisetid, økt kapasitet og mer pålitelig togtrafikk.
Baneservice sitt bidrag
Baneservice har hatt en sentral rolle i utbyggingen og vært ansvarlig for de jernbanetekniske arbeidene. Jernbaneutbyggingen mellom Drammen og Kobbervikdalen har bestått av mange ulike delprosjekter der Baneservice har vært hovedentreprenør på prosjektene:
• UDK05: Dobbeltspor Kobbervikdalen – Drammen stasjon
• UDK44: Vendespor Brakerøya
• SUN01: Togparkering på Sundland (spor, KL og signalanlegg)
• UDK07: Nytt signalanlegg Drammenstunellen – Drammen stasjon
• Leveranse av sikkerhetstjenester og sporkoordinatorer
.jpg)
Administrerende direktør i Baneservice, Kjersti Kanne, er stolt av innsatsen som er lagt ned gjennom flere år og resultatet:
– Dette er et svært vellykket prosjekt der Baneservice har levert de jernbanetekniske arbeidene. Prosjektet har vært stort og krevende, og vi har levert både på tid og kvalitet. Vi er stolte av å ha overlevert et moderne jernbaneanlegg til Bane NOR som bidrar til et betydelig løft for norsk jernbane.
%20(1).jpg)
Godt samarbeid
En av nøkkelfaktorene til et suksessfullt prosjekt er tett og godt samarbeid. Prosjektsjef i Bane NOR, Hanne Stormo, trekker frem at Baneservice har hatt ansvar for krevende, jernbanetekniske arbeider.
– Baneservice har vært en viktig samarbeidspartner i dette prosjektet. De har hatt ansvar for noen av de mest krevende jernbanetekniske arbeidene, og jeg setter stor pris på den fleksibiliteten og stå-på-viljen de har vist underveis.
Stormo trekker også frem at Baneservice bidro til at prosjektet ble levert på tid.
- Åpningsmarkeringen ble en flott feiring av alt vi har fått til sammen, og Baneservice har bidratt sterkt til at vi kunne åpne i Drammen på en god og trygg måte, avslutter Hanne Stormo, prosjektsjef i Bane NOR.
%20(1).jpg)
Fakta om utbyggingen
Det er bygget nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen gjennom en ny tunnel i Strømsåsen.
Det nye dobbeltsporet til Kobbervikdalen legger til rette for flere avganger og høyere fart på Vestfoldbanen.
Full effekt oppnår vi når også det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker er klart til bruk. Da blir det dobbeltspor hele veien fra Tønsberg til Oslo, og det vil bli mulig å kjøre fire tog i timen - hver vei.
På Sundland er eksisterende anlegg utbedret. Det er også bygd nytt, permanent, togparkeringsanlegg.
Les mer om utbyggingen hos Bane NOR.