Baneservice er nå halvveis i arbeidet med å fornye kontaktledningsanlegget og tilhørende jernbaneinfrastruktur på Bergensbanen mellom Nesbyen og Haugastøl.
– Vi ligger godt an i forhold til planen, og fremdriften er god, sier Divisjonsdirektør for Utbygging i Baneservice, Terje Wilhelmsen.
Arbeidene skal etter planen være ferdige i 2027 og er en viktig del av oppgraderingen av kontaktledningsanlegget på Bergensbanen.

Mer enn «bare» kontaktledning
Oppdraget er en totalentreprise med Bane NOR som byggherre. Baneservice har ansvar for prosjektering og utførelse. Multiconsult er med som prosjekterende rådgiver. Ved fornyelse av kontaktledningsanlegget er også en rekke andre jernbanefag involvert:
- Spor- og sveisearbeider
- Signalarbeider
- Tele- og lavspentarbeider
- Grunnarbeider
- Riving av gammelt anlegg
Arbeidene inkluderer også fundamentsetting og etablering av føringsveier.
Bedre punktlighet og mer klimavennlig transport
Dagens anlegg på Bergensbanen har vært i drift siden begynnelsen av 1960-tallet og tiden er moden for en oppgradering. Når arbeidet er ferdig, vil det nye anlegget gi mer stabil strømtilførsel til togene.
– Erfaringene til Bane NOR viser at slike oppgraderinger gir færre driftsavbrudd og mer pålitelig trafikk. Bane NOR har også vært tydelige på at bedre strømforsyning åpner for tyngre godstog og økt kapasitet for klimavennlig transport mellom Oslo og Bergen. Med arbeidet vi nå gjør, bidrar Baneservice til å realisere disse effektene på strekningen, sier Wilhelmsen.
Jobber døgnet rundt i krevende høyfjell
Bergensbanen går gjennom noen av de mest værutsatte og krevende strekningene på norsk jernbane. Det stiller ekstra høye krav til planlegging og logistikk for å håndtere disse arbeidsforholdene på en sikker måte.

I påsken 2026 skal det gjennomføres en 60-timers planlagt togstans på Ål stasjon. Det skal jobbes døgnet rundt for å få kritiske arbeider i havn. Mot slutten av april flytter prosjektet igjen tyngden av arbeidet opp på høyfjellsstrekningene, blant annet for å ferdigstille arbeidene mellom Ustaoset og Haugastøl.
– Vi har et sterkt, tverrfaglig lag som kjenner forholdene på høyfjellet godt. Det er avgjørende for å levere trygge og effektive løsninger for Bane NOR på denne historisk viktige strekningen, avslutter Wilhelmsen.











.jpg)

.jpg)