Hjem
>
Aktuelt

Halvveis i storoppgraderingen på Bergensbanen

Hjem
>
Aktuelt

Halvveis i storoppgraderingen på Bergensbanen

Baneservice er nå halvveis i arbeidet med å fornye kontaktledningsanlegget og tilhørende jernbaneinfrastruktur på Bergensbanen mellom Nesbyen og Haugastøl.

Publisert:
28.11.2025
Sted:

– Vi ligger godt an i forhold til planen, og fremdriften er god, sier Divisjonsdirektør for Utbygging i Baneservice, Terje Wilhelmsen.  

Arbeidene skal etter planen være ferdige i 2027 og er en viktig del av oppgraderingen av kontaktledningsanlegget på Bergensbanen.

Divisjonsdirektør for Utbygging i Baneservice, Terje Wilhelmsen

Mer enn «bare» kontaktledning

Oppdraget er en totalentreprise med Bane NOR som byggherre. Baneservice har ansvar for prosjektering og utførelse. Multiconsult er med som prosjekterende rådgiver. Ved fornyelse av kontaktledningsanlegget er også en rekke andre jernbanefag involvert:

- Spor- og sveisearbeider

- Signalarbeider

- Tele- og lavspentarbeider

- Grunnarbeider

- Riving av gammelt anlegg

Arbeidene inkluderer også fundamentsetting og etablering av føringsveier.

Bedre punktlighet og mer klimavennlig transport

Dagens anlegg på Bergensbanen har vært i drift siden begynnelsen av 1960-tallet og tiden er moden for en oppgradering. Når arbeidet er ferdig, vil det nye anlegget gi mer stabil strømtilførsel til togene.

– Erfaringene til Bane NOR viser at slike oppgraderinger gir færre driftsavbrudd og mer pålitelig trafikk. Bane NOR har også vært tydelige på at bedre strømforsyning åpner for tyngre godstog og økt kapasitet for klimavennlig transport mellom Oslo og Bergen. Med arbeidet vi nå gjør, bidrar Baneservice til å realisere disse effektene på strekningen, sier Wilhelmsen.

Jobber døgnet rundt i krevende høyfjell

Bergensbanen går gjennom noen av de mest værutsatte og krevende strekningene på norsk jernbane. Det stiller ekstra høye krav til planlegging og logistikk for å håndtere disse arbeidsforholdene på en sikker måte.  

Ustaoset

I påsken 2026 skal det gjennomføres en 60-timers planlagt togstans på Ål stasjon. Det skal jobbes døgnet rundt for å få kritiske arbeider i havn. Mot slutten av april flytter prosjektet igjen tyngden av arbeidet opp på høyfjellsstrekningene, blant annet for å ferdigstille arbeidene mellom Ustaoset og Haugastøl.

– Vi har et sterkt, tverrfaglig lag som kjenner forholdene på høyfjellet godt. Det er avgjørende for å levere trygge og effektive løsninger for Bane NOR på denne historisk viktige strekningen, avslutter Wilhelmsen.

Bidragsytere

No items found.
Nøkkelord:
Prosjekter

Relaterte Artikler

Prosjekter
19.11.25

Baneservice skal bygge Stjørdal stasjon

Les mer
Prosjekter
20.8.22

Vant stor sporjusteringskontrakt i Nord

Les mer
Prosjekter
9.1.23

Undertegnet ny kontrakt med Bane NOR i Drammen

Les mer
Se alle nyheter

Andre Artikler

Selskap
5.5.23

Rekordhøy ordrereserve for Baneservice

Les mer
Selskap
15.6.22

Baneservice AS selger Baneservice Skandinavia AB til Grenland Rail AS

Les mer
Selskap
14.4.23

Baneservice har ansatt ny divisjonsdirektør for Produkt og Utvikling

Les mer
Se alle nyheter