Hjem
>
Aktuelt

Kompleks løfteoperasjon gjennomført

Kim Nygård
Hjem
>
Aktuelt

Kompleks løfteoperasjon gjennomført

Kim Nygård

Baneservice sin 160 tonn tunge kombipakkmaskin er tilbake i drift på Østlandet.

Publisert:
16.11.2025
Sted:

Stegningen av Nordlandsbanen etter raset i Levanger påvirker både person- og godstrafikken. Også entreprenørene som utfører vedlikehold og anleggsarbeid på jernbanen. For Baneservice har det vært avgjørende å flytte flere store jernbanemaskiner som stod innestengt nord for rasstedet, nå senest en 160 tonn tung kombipakkmaskin.

Stor spesialmaskin måtte flyttes sørover

Da raset gikk, befant flere spesialmaskiner seg på Nordlandsbanen nord for Levanger. Maskinen, en 46 meter lang kombipakkmaskin fra Plasser & Theurer (2017), består av tre sammenkoblede enheter og er Baneservice sin fremste maskin for sporjustering.

– Det er viktig for oss å holde hjulene i gang på jernbanen over hele Norge, og da måtte maskinen sørover. Da denne maskinen ble stående nord for rasstedet, måtte vi finne en løsning som sikret både sikkerhet og fremdrift, sier Daniel Hatcher, direktør for maskin i Baneservice.

Direktør for maskindivisjonen i Baneservice, Daniel Hatcher.

Løft med fire kraner og spesialhenger

Kombipakkmaskinen er i utgangspunktet ikke laget for å løftes samlet. Samtidig er den den er heller ikke konstruert for å deles raskt. Dette satt oss i en vanskelig situasjon, men å løfte alle tre enheten samtidig ble til slutt vurdert som den mest hensiktsmessige løsningen.

Crane Norway gjennomførte løfteoperasjonen med én 500-tonns mobilkran og tre 250-tonns mobilkraner som ble nøye samkjørt. Maskinen ble løftet vertikalt og plassert på en såkalt Self-Propelled Modular Transporter (SMPT), en modulbasert spesialhenger med egen fremdrift og styring. Hengeren som ble brukt bestod av totalt 56 hjul.

Fra Verdal til Trondheim – og videre til Oslo

Løftet ble gjennomført i Verdal, hvor SMPT-en kjørte maskinen om bord på båt for transport videre til Trondheim. Ved ankomst ble hengeren kjørt til Trondheim godsterminal, der maskinen ble løftet av og senket rett ned på jernbanesporet før den kunne transporteres videre sørover.

For å få dette til på kort tid måtte flere aktører bistå. Sporet på godsterminalen måtte fylles og planeres for å tåle vekten av hengeren og sikre riktig posisjonering. Sporstopper måtte demonteres, og Baneservice fikk støtte fra lokale entreprenører, Bane NOR Berging og beredskap og det lokale Baneservice-miljøet i Trondheim.

– Denne operasjonen er et godt eksempel på hva som kreves når store maskiner skal flyttes under krevende forhold. Det er mange fagmiljøer involvert, og alle har bidratt med presis koordinering og høy kompetanse på kort varsel, sier Hatcher.

Tilbake i produksjon

Maskinen er nå tilbake i Oslo-området og vil umiddelbart settes inn i produksjon på planlagte oppdrag.

– At vi har klart å få denne maskinen sørover under slike rammer betyr mye for kapasiteten vår fremover. Jeg er stolt av innsatsen som er lagt ned av våre egne medarbeidere og av samarbeidet med alle involverte aktører, sier Hatcher.

Bidragsytere

No items found.
Nøkkelord:
Maskiner

Relaterte Artikler

Maskiner
1.6.23

Baneservice gjør store investeringer for en grønnere maskinpark

Les mer
Maskiner
3.3.25

Stor maskininvestering øker kapasiteten for vedlikehold på jernbanen

Les mer
Maskiner
2.10.25

Maskiner på flyttefot etter skred

Les mer
Se alle nyheter

Andre Artikler

Prosjekter
15.2.24

Baneservice skal bidra i tidenes største oppgradering på Bergensbanen

Les mer
Intercity
27.10.23

13,5 km med nytt dobbeltspor bygget av Baneservice

Les mer
Prosjekter
7.2.24

Baneservice skal stå for de jernbanetekniske arbeidene på Randklev bru

Les mer
Se alle nyheter