Arbeidet med å gjenoppbygge infrastrukturen etter raset ved Levanger i august er i gang, og omfattende arbeid vil pågå frem til sommeren 2026.
Både person- og godstrafikken er påvirket av stengningen, men også entreprenørene som jobber på jernbanen blir berørt.
Flere spesialmaskiner nord for rasstedet
Baneservice hadde flere maskiner og vogner på Nordlandsbanen, nord for rasstedet, da raset gikk. Maskinene var store spesialmaskiner som blant annet Railvac pukksuger, pukkvogner og Robel lastetraktor.
For Baneservice, en av Norges største jernbaneentreprenører, har det vært avgjørende å flytte maskiner og utstyr for å kunne fortsette arbeidet på andre deler av jernbanenettet sør for Levanger.
– Når viktige jernbanestrekninger blir stengt over tid, må vi tilpasse oss situasjonen for å opprettholde arbeidet på andre deler av jernbanenettet. Våre maskiner og kapasitet er avgjørende for drift og vedlikehold, og det var derfor nødvendig å flytte maskinene, sier Daniel Hatcher, direktør for maskin i Baneservice.

Omfattende transportoperasjon
Å flytte flere tonn tunge maskiner med jernbaneunderstell er en omfattende operasjon, og flere muligheter ble utforsket.
- Planen var opprinnelig å transportere maskinene sjøveien, men løsningen med båt falt bort da det aktuelle skipet måtte settes inn i kontinenttrafikk. I stedet ble løsningen en krevende, men effektiv, transportoperasjon på land, muliggjort av solid samarbeid med aktører som Crane Norway og Prøven Transport, forteller Hatcher.
Maskinene ble løftet over på trailere med store kraner i Verdal og kjørt til Duved i Sverige. Der ble de satt tilbake på jernbanespor og transportert til riksgrensen, slik at de kunne fortsette videre sørover til nye oppdrag. Hatcher forteller at det ikke er dagligdags å se disse store maskinene sveve i lufta.
- Dette er en omfattende og krevende operasjon logistisk som krever mye koordinering og spesialkunnskap, forteller Hatcher.

God dialog for å utnytte kapasiteten
Baneservice og Bane NOR har hatt en god dialog for å utnytte kapasiteten i tiden maskinene har vært innestengt på nordsiden av raset.
- Det tok tid å få en transportløsning på plass, og vi har sammen kommet frem til gode løsninger så vi fikk utnyttet kapasiteten på nordsiden av rasstedet i venteperioden, sier Hatcher.
Bane NOR forteller at samarbeidet har gjort det mulig å utnytte Baneservice sin kapasitet optimalt:
– Ved å forlenge oppdragene på Nordlandsbanen har vi tatt igjen mer av vedlikeholdsetterslepet og utnyttet kapasiteten til Baneservice på en måte som styrker fremdriften i hele jernbanenettet. Når utstyret allerede befant seg nord for rasstedet, vurderte vi mulighetene ut fra et helhetlig og langsiktig perspektiv. Dette er et godt eksempel på hvordan vi jobber for å sikre kontinuitet i vedlikeholdet, og få mest mulig ut av tilgjengelige ressurser, sier Laila Gaup Remmen, strekningssjef Nordland, Bane NOR.
Rett tilbake i produksjon
Maskinene som nå er flyttet sørover skal rett inn i produksjon i Fredrikstad, hvor det blant annet pågår arbeid på Østre linje. Samtidig er en ballastfordeler flyttet nordover for å bidra til sporjustering og vedlikehold på Nordlandsbanen.
- Selv om slike operasjoner er krevende, er det viktig at vi bidrar til å holde hjulene i gang og får gjennomført våre oppdrag, avslutter Hatcher.
